середа, 28 серпня 2024 р.

 

Інструктивно-методичні рекомендації щодо організації освітнього процесу у  Соціальній та здоров’язбережувальній освітній галузі

 у 2024/2025 навчальному році

 Головним завданням навчання предметів та інтегрованих курсів соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі у закладах загальної середньої освіти є вплив педагогічними методами на свідомість і поведінку учнів, засобами розвитку у них життєвих і спеціальних навиків, сприятливих для здоров’я, безпеки та гармонійного розвитку.

Метою навчання інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» є формування в учня відповідальності за здоров’я, добробут, безпеку та навколишнє середовище, його  соціальної залученості та активності через формування здорового способу життя, життєвих навичок, впевненості в собі, розвиток підприємливості, фінансової грамотності, активного громадянства, доброчесності для безпеки, добробуту та сталого розвитку. Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» спрямований на розвиток у учнівства ключових, предметних і наскрізних компетентностей, сприятливих для здоров’я, безпеки, добробуту, успішної соціалізації та самореалізації особистості.

Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» має практико-орієнтований характер, враховує нові умови освітньої діяльності: варіативність соціально-територіальних і родинних умов життя, що впливає на пізнавальні потреби і життєві цінності дітей; оновлення освітнього середовища; інклюзивне навчання; подолання різних проявів дискримінації; розвиток критичного мислення; партнерство з батьками, громадою.

У 2024-2025 навчальному році продовжиться поетапне впровадження Державного стандарту базової середньої освіти.

Інтегрований курс «Здоров’я, безпека та добробут» для 5-6 класів Соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі представлений такими програмами:

1.         Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» (авт. Василенко С., Коваль Я., Колотій Л.)

2.         Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» (автори  Воронцова Т., Пономаренко В.,

Лаврентьєва І., Хомич О.)

3.         Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи(інтегрований курс)»для закладів загальної середньої освіти (автори

Хитра З.М., Романенко О.А.)

4.         Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи(інтегрований курс)»для закладів загальної середньої освіти (автори: Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О., Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С.)

5.         Модельна навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров'я, безпека та добробут» для 5–6 класів (авторів Гущина Н. І., Василашко І. П.)

Модельна навчальна програма – документ, що визначає орієнтовну послідовність досягнення очікуваних результатів навчання учнів, зміст інтегрованого курсу (навчального предмета) та види навчальної діяльності учнів.  Всі модельні навчальні програми Соціальної та здоров’язбережувальної  освітньої галузі розроблені на основі Державного стандарту базової середньої освіти та:

          ґрунтуються на визначених стандартом ціннісних орієнтирах;

          охоплюють формування наскрізних в усіх ключових компетентностях умінь;

          передбачають реалізацію вимог до обов’язкових результатів навчання у Соціальній та здоров’язбережувальній     освітній галузі;

          ураховують наступність між циклами навчання на рівнях початкової

          та базової середньої освіти;

          орієнтуються на компетентнісний потенціал, що визначає здатність Соціальної та здоров’язбережувальної    освітньої галузі формувати всі ключові компетентності через розвиток умінь і ставлень та базові знання.

До кожної з модельних навчальних програм авторськими колективами та авторами створено підручники, зміст яких відповідає потребам сучасного учнівства. Електронні версії підручників є у вільному доступі на сайті Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» за покликаннями: https://lib.imzo.gov.ua/vibr-pdruchnikv-5-klas-2021---2022-roki/    або Соціальна та здоров’язбережувальна освітня галузь (imzo.gov.ua).

Для ефективного орієнтування у новоствореному навчальному контенті Інститутом модернізації змісту  освіти (https://imzo.gov.ua/2022/04/06/v-instytuti-modernizatsii-zmistu-osvity-pidhotovleno-resurs-navchal-no-metodychna-skarbnytsia-nush-5-6-klasy/)  підготовлено  ресурс «Навчально -методична скарбниця. НУШ 5-6 класи:), де  навчальні та навчально-методичні матеріали розподілено за освітніми галузями Державного стандарту базової середньої освіти та відповідно до модельних навчальних програм: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1mC99CMln4MEbhW_G4v62ptgK8i0MpJAv/edit#gid=1559956736.    

Навчання інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» у адаптаційному циклі (5-6 класи) має базуватись на результатах, отриманих учнями початкових класів під час вивчення відповідної складової інтегрованого курсу «Я досліджую світ» (1-4 класи). Законодавчо 5–6 класи визначено як адаптаційний цикл, що висуває певні вимоги до організації освітнього процесу. Віковому періоду 10–11 років властивий перехід від молодшого шкільного віку до підліткового. У цей період розширюється саме поняття «навчання» – діти свідомо вчаться вчитися. Саме тому один із видів діяльності вчителя – спрямування учнів на оволодіння способами здобування знань, усвідомлення сенсу навчання як процесу саморозвитку. Адаптаційний цикл 5–6 класів є вирішальним у тому, навчатиметься дитина чи відмовиться від зусиль у цьому напрямі й самореалізовуватиметься в інший спосіб.

Методика проведення уроків інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут»

у 5-6 класах має базуватися на засадах сучасної педагогіки партнерства, співпраці, співтворчості всіх учасників освітнього процесу (учнів, педагогів, сім’ї та громади), що передбачає використання особистісного діалогу як домінуючої форми навчального спілкування, спонукання до обміну думок, вражень, моделювання життєвих ситуацій; включає спеціально сконструйовані ситуації вибору, авансування успіху, самоаналізу, самооцінки та самопізнання.

Зміст інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» у 6 класі має відображати ціннісні орієнтири Нової української школи: унікальність й талановитість кожної дитини, відсутність дискримінації, формування цілісного світогляду, становлення вільної особистості, гармонійний фізичний та психоемоційний розвиток, добробут та безпека, утвердження людської гідності та доброчесності, визнання своєї ідентичності й активне громадянство.

У видах навчальної діяльності закладено алгоритм навчання, що інтегрує дослідницький, особистісно зорієнтований, компетентнісний підходи. Для здобувачів освіти це процес цілеспрямованого закономірного розвитку умінь цілепокладання, цілевиконання, в межах якого забезпечується свобода вибору мети, способів і засобів її реалізації, рефлексія.

Особливого значення у дидактико-методичній організації навчання у 5 класі надається його зв'язку з життям, з практикою застосування здобутих уявлень, знань, навичок поведінки в життєвих ситуаціях. Увага вчителя має бути зосереджена на проведення занять з використанням активних фopм i мeтoдів навчання: роботи в парі та групах, евристичних бeciд, ділових та рольових ігор, пpeзeнтaцiй, навчальних диcкуciй, мозкових штурмів, кpуглих cтолів, кoнкуpcів пpоєктів та дослідницьких робіт, навчальних тренінгів, кeйc-мeтoдів, практичних гpупoвих й індивідуальних впpaв, створення скрайбів та інфографіків, мoдeлювaння певного виду діяльності aбo cитуaцiй, STEM-проєктів, написання бiзнec-плaнiв або пpoгpaм, екскурсій, інтерв’ю, розробці концептуальних карт, аналізу життєвих ситуацій.

Навчання інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут» спрямоване на формування в здобувачів освіти критичного мислення — умінь працювати з різними джерелами інформації та формулювати обґрунтовані запитання до них, що визначено Державним стандартом базової середньої освіти. До стратегій розвитку критичного мислення дітей підліткового віку належить: встановлення зв’язку із життєвим або особистим досвідом учнів; розуміння, що інформація може бути корисною і шкідливою; висловлювання оцінювальних суджень з опорою на текст і власний досвід; продукування своїх рішень щодо розв’язання проблемної ситуації.

Учні 7-х класів закладів загальної середньої освіти у 2024-2025 навчальному році  розпочнуть навчання за модельними навчальними програмами «Здоров’я, безпека та добробут. 7 – 9 класи» (інтегрований курс). Акцентуємо увагу: що під час розподілу годин тижневого навантаження у  5 – 6 класах (адаптаційний цикл) , 7 клас (НУШ) потрібно користуватися  наказом Міністерства освіти і науки України від 09.08.2024 № 1120 «Про внесення змін до Типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти».

Організацію освітнього процесу з соціальної і здоров’язбережувальної освітньої галузі у закладах загальної середньої освіти необхідно здійснювати відповідно до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», Державного стандарту базової середньої освіти, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 898, на засадах компетентністного, діяльнісного, особистісно орієнтованого підходів, у контексті положень Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 року»

Модельні навчальні програми, рекомендовані для використання в освітньому процесі в 7-х класах  чотирьох авторських колективів розміщено на офіційному сайті Міністерства освіти і науки України (http://surl.li/ulpye) та Інституту модернізації змісту освіти (http://surl.li/aphvt).

Для реалізації інтегрованого курсу «Здоров’я, безпека та добробут. 7-9 класи» розроблено чотири модельні навчальні програми:

                     модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт.: Воронцова Т.В., Пономаренко В.С., Андрук Н.В., Лаврентьєва І.В., Хомич О.Л.) (http://surl.li/ubvhb);

         модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт.: Гущина Н.І., Василашко І.П.) (http://surl.li/ubvho);

                     модельна навчальна програма «Здоров'я, безпека та добробут. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт.: Василенко С.В., Колотій Л.П.) (http://surl.li/ubvie);

                     модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 7-9 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт.: Шиян О.І., Дяків В.Г., Седоченко А.Б., Страшко С.В.) (http://surl.li/ubvji).

Усі модельні навчальні програми соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі розроблені на основі Державного стандарту базової середньої освіти, ґрунтуються на визначених стандартом ціннісних орієнтирах, охоплюють формування наскрізних в усіх ключових компетентностях умінь, обумовлюють реалізацію вимог до обов’язкових результатів навчання учнів у освітній галузі, ураховують наступність між циклами навчання на рівнях початкової та базової середньої освіти, орієнтуються на компетентнісний потенціал, що визначає здатність соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі формувати всі ключові компетентності через, розвиток умінь і ставлень та базові знання учнів.

Одним із засобів навчання у 5 – 7 класах залишається підручник.  Електронні версії підручників розміщенні на сайті Інституту модернізації змісту освіти.

Результати навчання – це знання, уміння, навички, ставлення, цінності набуті в процесі навчання, виховання та розвитку, які можна ідентифікувати, спланувати, виміряти й оцінити та які особа здатна продемонструвати після завершення освітньої програми на кожному рівні (циклі)  загальної середньої освіти. При здійсненні оцінювання результатів навчання учнів 5 – 7 класів,  слід керуватися наказом Міністерства освіти і науки України  № 1093 від 02.08.2024 «Про затвердження рекомендацій щодо оцінювання результатів навчання».

Першочергова і основна мета учителя  – зацікавити і вмотивувати учнів, спонукати їх до оволодіння здоров’язбережувальними компетентностями.

Сучасні учні достатньо інформовані про інфекційні захворювання, про вплив шкідливих звичок на здоров’я, про хвороби цивілізації тощо. Але коли постає завдання застосувати свої знання на практиці, у реальному житті – виявляється, що здоров’язбережувальні компетентності не сформовані достатньою мірою.

Учень повинен під час практичної діяльності на уроці вчитися моделювати ту чи іншу ситуацію власної поведінки, щоб у реальному житті не розгубитися (до прикладу, надати першу долікарську допомогу товаришеві, протистояти тиску тощо).

Нагадуємо, в освітньому процесі вчителі закладів загальної середньої освіти можуть використовувати лише навчальну літературу. Що має гриф Міністерства освіти і науки України або висновок «Схвалено для використання в загальноосвітніх навчальних закладах» відповідною комісією Науково-методичної ради Міністерства освіти і науки України. Перелік навчальних програм та навчальної літератури, яка може використовуватись в освітньому процесі, розміщено на офіційних

 

Немає коментарів:

Дописати коментар