понеділок, 31 серпня 2020 р.

 

Для учителів біології

 до 2020-2021 навчального року

 

         Відповідно до листа МОН України №1/9-420 від 05.08.2020 р. «Щодо організації роботи закладів загальної середньої освіти у 2020-2021 навчальному році» звертаємо увагу, що доцільно на початку нового навчального року визначити рівень опанування учнями навчального матеріалу, що вивчався під час карантинних обмежень  з використанням технологій дистанційного навчання чи самостійного опрацювання.

         У зв’язку із дистанційною формою освітнього процесу у березні – червні 2019/2020 навчального року (під час карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2) пропонуємо у 2020/2021 навчальному році навчання біології у 7-9 класах, біології і екології у 10-11 класах розпочати із повторення матеріалу попереднього класу навчання. Рекомендуємо  вчителям біології провести моніторингове тестування (без виставлення балів у класний журнал), проаналізувати результати і в разі необхідності, спланувати актуалізацію певних тем чи систематизацію навчального матеріалу, що вивчався під час карантинних обмежень. Це можуть бути як уроки для всіх учнів класу, так і диференційовані завдання для окремих школярів або індивідуальні консультації. Для цього доцільно використати резервні години і передбачити у календарно-тематичному плануванні кількість навчальних годин на тему «Повторення», яка не передбачена навчальними програмами. Зосередити увагу необхідно на ключових питаннях, важливих для розуміння біологічної картини світу і формування предметної компетентності. Плануючи повторення слід врахувати, що частину лабораторних досліджень і практичних робіт, передбачених навчальними програмами, учні виконували під час карантину на дистанційному навчанні. З огляду на зазначене, під час повторення доцільно виділити навчальний час для проведення тих робіт, які забезпечують формування практичних навичок, важливих для подальшого вивчення біології.

Враховуючи, що вивчення біології учнями  області  з використанням дистанційних технологій було розпочато з 16 березня, вчасно відкориговані календарно-тематичні плани, ущільнено зміст програмового матеріалу, відпрацьовано практичну складову програм, що необхідно раціонально використати години  для систематизації навчального матеріалу за минулий навчальний рік. Доцільно  розпочати вивчення   біології  певного курсу за відповідними програмами, а повторення, актуалізацію та систематизацію  матеріалу минулого навчального року можна перенести  у певні теми  біології, що вивчається у наступних класах:

6 клас: біологія у 6 класі 2020/2021  навчального року розпочинається вивченням матеріалу програми.  Зміст програми  з природознавства, як пропедевтичного курсу, буде вивчатися   в курсах природничих предметів;

7 клас: за час карантинних обмежень в 6 класі вивчалися теми «Різноманітність рослин» і «Гриби».  Враховуючи, що учні вивчали різноманітність організмів (рослини, гриби) в курсі природознавства в темі 2 «Планета Земля як середовище організмів» та зміст програми з біології 7 класу, пропонуємо необхідну систематизацію матеріалу тем 6 класу провести, в разі необхідності,  у формі консультацій або диференційованих завдань;

8 клас: біологія у 8 класі розпочинається вивченням матеріалу програми. Зміст теми 7 класу «Організм і середовища існування», більш детально буде вивчатися в 11 класі при вивченні тем «Адаптації» та «Екологія». Тема «Поведінка тварин», питання розмноження і розвитку тварин з теми «Процеси життєдіяльності тварин» в разі необхідності, можуть бути актуалізовані на 2-3 уроках або у формі консультацій чи диференційованих завдань;

   9 клас: біологія у 9 класі може розпочинатися, в разі необхідності, з актуалізації тем 8 класу «Вища нервова діяльність» (1-2 уроки), «Ендокринна система» (1 урок). Основні питання теми «Розмноження та розвиток людини» будуть вивчатися в 10 класі у темі «Репродукція та розвиток»;

10 клас: біологія в 10 класі розпочинається вивченням змісту програми. Теми 9 класу «Біорізноманіття», «Надорганізмові біологічні системи», «Біологія як основа біотехнології і медицини»  більш детально будуть вивчатися у програмах 10-11 класів.  Тема «Еволюція органічного світу», в разі необхідності, може бути актуалізована на 2-3 уроках або у формі диференційованих завдань;

11 клас: біологія в 11 класі розпочинається вивченням змісту програми. Систематизацію навчального матеріалу теми 10 класу «Репродукція та розвиток» рекомендуємо перенести у тему 11 класу «Біологічні основи здорового способу життя», зазначивши уроки систематизації у календарному плануванні. 

У Пояснювальній записці до програм з біології зазначено: зміст навчального матеріалу в темах програми сформульований стисло, що дає змогу вчителю, враховуючи рівень розвитку учнів, творчо планувати вивчення матеріалу, доповнювати й поглиблювати зміст, виділяти час для осмислення учнями навчального матеріалу, виконання лабораторних і практичних робіт, систематизації й узагальнення знань, самостійної й творчої пізнавальної діяльності, самоконтролю знань і умінь.

Програма дає право вчителю творчо підходити до реалізації її змісту, добирати об'єкти для вивчення та включати в зміст освіти приклади зі свого регіону, змінювати послідовність вивчення окремих питань у межах теми. Кількість годин на вивчення теми є орієнтовною і може бути змінена  Резервні години можуть бути використані для повторення, систематизації, узагальнення навчального матеріалу, контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів.

 Враховуючи  систематизацію навчального матеріалу за 2019/2020 н.р. (у разі необхідності), можливість дистанційного навчання у 2020/2021 н.р., рекомендуємо вчителям відповідально поставитися до  розробки  календарно-тематичного планування вивчення біології у новому

навчальному році; зосередити зусилля на підготовці школярів до можливості навчання в дистанційному режимі. 

Актуальною формою навчання є також розміщення записів відеоуроків з різних навчальних предметів, презентацій, відеоконференцій, інформування учнів та батьків про освітні ресурси, що сприятиме кращому засвоєнню знань учнів із різними рівнями підготовки. Важливо, щоб в учнів були чіткі інструкції до завдань, які необхідно виконати, та був вільний доступ до навчальних матеріалів.

         Якщо вчитель чітко спланує роботу, визначиться як буде проводити дистанційне навчання, які цифрові сервіси буде використовувати, підготує/використовуватиме якісні навчальні матеріали та організує зворотній зв'язок з учнями, то таке навчання забезпечить необхідну якість освітніх послуг.

 Основне – це якість навчального процесу: підручник, методичне забезпечення, якщо дистанційне навчання – це відповідна онлайн-платформа. Де основним завданням вчителя є це встановити зворотній зв’язок з учнями., для досягнення найкращих результатів навчання. Методичні рекомендації щодо організації дистанційного навчання в школі: https://nus.org.ua/news/posibnyk-dlya-shkil-pro-organizatsiyu-dystantsijnogo-navchannya-otrymav-gryf-mon/.

Наголошуємо, що відповідно до листа МОН України №1/9-420 від 05.08.2020 р., варто уникати організації видів діяльності, які вимагають безпосереднього фізичного контакту між учнями та проводити уроки біології, за можливості,  у «зелених» класах.

 

Немає коментарів:

Дописати коментар